Kwiecień 8, 2018

Zasady gry

Wprowadzenie do zasad

“Bitwa o Polskę” to emocjonująca gra planszowa, w której celem jest zdobycie
przewagi na mapie za pomocą oddziałów armii kierowanych przez dowódców

W czasie każdego starcia gracze:

  • Wykorzystują umiejętności dowódców
  • Walczą dostępnymi jednostkami
  • Zdobywają surowce potrzebne do kupowania jednostek
  • Przejmują miasta
  • Korzystają z kart chaosu
  • Zbierają zniszczone jednostki wroga

Warunki zwycięstwa
Rozgrywka kończy się w momencie, gdy przynajmniej jeden z opisanych warunków zostanie spełniony:

  • Jeden z graczy zbierze 10 zniszczonych jednostek wroga na złomowisku
  • Jeden z graczy zdobędzie wszystkie miasta na mapie
  • Jeden z graczy uniemożliwi przeciwnikowi rekrutację nowych jednostek

1. Krok pierwszy – gracze losują strony konfliktu oraz bohaterów, którymi będą grali w tej partii

 

UMIEJĘTNOŚCI PASYWNE (P)
Działają przez cały czas gry

UMIEJĘTNOŚCI AKTYWNE (X)
Do ich użycia potrzebna jest określona ilość zniszczonych jednostek wroga

Każdej ze zdolności aktywnych możesz użyć tylko raz w grze i wyłącznie w twojej turze.
Zdolności pasywne działają od początku do końca gry albo do wystąpienia wydarzenia,
które zniweluje ich efekt np. przez wymianę dowódców na nowych.

Panel Dowodzenia

2. Krok drugi – Losujecie karty wydarzeń

Aktywowane karty wydarzeń działają na obu graczy
Zmieniają zasady gry np, zabraniają kupowania bombowców, mogą też wpłynąć na sposób kupowania jednostek itp.
Kartę wydarzeń możesz aktywować tylko na samym początku dowolnej swojej tury albo nie aktywować jej wcale do końca gry.
Do momentu aktywacji nie pokazujesz przeciwnikowi swojej karty, a jej zawartość jest znana tylko Tobie.

3. Krok trzeci – Wybieracie po trzy sąsiednie miasta z miast

Dowolne oprócz Poznania i Warszawy (miast środkowych)

Miasta obu graczy muszą być symetryczne względem środka dla dwóch stron. Sposób ich wybierania zależy od was.
Na polach posiadanych miast każdy gracz na starcie gry układa po jednym żetonie reprezentującym jego stronę konfliktu (polska flaga oraz półksiężyc)

Przykład:

Gracz Biały ma Wrocław – Kraków – Rzeszów
Gracz Czerwony ma Szczecin – Gdańsk – Białystok

Jest to tylko jeden z możliwych układów początkowych,
w innej partii przykładowy gracz może mieć na starcie Kraków – Rzeszów – Białystok,
ważna jest tu jedynie zasada by miasta obu graczy były wobec siebie symetryczne względem środka

Pole fabryki

To pole obok twojego miasta, w którym możesz kupować jednostki.

Jeżeli jakąś jednostką staniesz na polu fabryki przeciwnika nie będzie
mógł rekrutować jednostek w tej fabryce dopóki twoja jednostka tam będzie.
To sposób na strategiczne blokowanie przeciwnika bez podboju jego miasta

4. Pierwsza tura zaczyna się gdy:

  • Wybraliście dowódców,
  • Miasta początkowe,
  • Wylosowaliście karty wydarzeń.

W pierwszej turze gracze dostają 8000, w każdej kolejnej kwota, którą dostają to 4000.
Na początku swojej tury możesz za te środki kupić jednostki albo kumulować środki na kolejne tury.

Pamiętaj
Jednostki możesz kupować jedynie w miastach, które należą do ciebie.
Cena każdej jednostki jest podana na panelu dowódcy pod nazwą jednostki.

Kupowanie jednostek – ruch – atak.

Kupiona jednostka pojawia się na polu fabryki miasta, które wybierzesz z miasta posiadanych do ciebie.
Po zakupie oddajesz do banku żetony o wartości kupionej jednostki.

Możesz wykonać jeden ruch dowolną ilością posiadanych jednostek
chyba, że w wyniku gry,umiejętności bohatera, karty wydarzeń wystąpiły dodatkowe warunki.

Na panelu dowodzenia masz podane jednostki,
które możesz zaatakować wybranym swoim oddziałem.

Przykład:


Jak widzisz Bombowiec może zniszczyć Kozi Zwiad

Wykonałeś ruch kupionym bombowcem o trzy pola

Następnie atakujesz i niszczysz Bombowcem Kozi zwiad.

Znika on z mapy, a jego żeton kładziesz na swoim panelu dowódcy na złomowisku.

Zapamiętaj
W swojej turze możesz jednostkami

  • Wykonać ruch każdą posiadaną jednostką raz na turę
  • Zniszczyć jednostki wroga
  • Nabywać jednostki w posiadanych miastach
  • Przejmować miasta

Jednostki mogą poruszać się po ściśle określonych rodzajach pól

PRZYKŁAD:
BOMBOWIEC MOŻE PORUSZAĆ SIĘ PO POLACH DRÓG I LASÓW

KOLEJNY PRZYKŁAD:
CZOŁG MOŻE PORUSZAĆ SIĘ PO JEDYNIE PO DROGACH


Kilka słów o ataku

Jednostki różnią się od siebie również sposobem ataku.
Jeżeli jednostka atakuje atakuje z bliska (1)  oznacza to, że musi być na sąsiednim polu obok jednostki wroga

Jeżeli jednostka atakuje z dystansu to cyfry znajdujące się obok niego odpowiadają za zasięg ataku

W naszym przypadku mamy Husarię

Atakuje z dystansu w zasięgu 2|3 czyli może trafić jedną jednostkę,
która znajduje się dwie lub trzy kratki od jej aktualnej pozycji

Wiesz już, że Husaria ma zasięg ataku 2 lub 3,

zobaczmy jak to wygląda na mapie

W sytuacji przedstawionej poniżej kozi zwiad jest w zasięgu ataku Husarii, ale Fanatyk już nie.

Proste, prawda?

 

Ostatnią zasadą jaką musisz wiedzieć na temat ataku jednostek to informacja kiedy i jak jednostki mogą atakować:

Jednostki atakujące z bliska

WYKONUJĄ RUCH+ATAK W TEJ SAMEJ TURZE

Jednostki atakujące z daleka

(jak Husaria z ilustracji z zasięgiem)
WYKONUJĄ RUCH LUB ATAK W TEJ SAMEJ TURZE

Każdy gracz posiada mocno limitowana liczbę jednostek. Jeżeli zniszczysz wszystkie czołgi wroga i umieścisz je na swoim złomowisku
uniemożliwisz mu ich rekrutację do końca gry albo zaistnienia dodatkowych okoliczności.

Zabranie przeciwnikowi rekrutacji konkretnych jednostek
to jedna z podstawowych strategii i rzeczy na które warto zwracać uwagę na polu bitwy. Często liczba celów jakie może trafić twoja jednostka duża,
a ty możesz daną jednostką zaatakować tylko raz na turę, więc strategiczne podeście do eliminacji wrogich celów to podstawa w bitwie o Polskę.

 

PRZEJMOWANIE MIAST

ABY ZDOBYĆ MIASTO NALEŻY DOTRZEĆ JEDNOSTKĄ PIECHOTY/KOZIEGO ZWIADU NA POLE MIASTA.
TYLKO TE JEDNOSTKI MOGĄ PRZEJMOWAĆ MIASTA NA MAPIE.

 

PRZEJĘCIE NASTĘPUJE:

Gdy Twoja jednostka, która stanęła na polu (miasta wroga/wolnego miasta) utrzyma się tam do kolejnej twojej tury.
Jeśli jednak zostanie zniszczona albo w jakiś sposób usunięta w tym czasie przez przeciwnika lub inne okoliczności bitwy miasto nie zostaje przejęte.
Gdy nastąpi udane przejęcie miasta, gracz któremu to się udało musi wykonać ruch i zejść z tego pola jednostką,
która zdobyła miasto, a następnie położyć żeton swojej strony konfliktu na polu podbitego miasta.

W ZDOBYTYM MIEŚCIE MOŻNA KUPOWAĆ JEDNOSTKI DOPIERO
W KOLEJNEJ TURZE PO POŁOŻENIU ŻETONU PRZEJĘCIA NA JEGO POLU.

KARTY CHAOSU

Jeżeli pula ruchu dowolnej twojej jednostki pozwala na wejście na pole
“Karty Chaosu” natychmiast losujesz jedną kartę z puli tych kart.

W przypadku gdy chcesz stanąć na pole, wziąć kartę i zaatakować jednostkę wroga z tego pola
zawsze najpierw podnosisz kartę aktywują się jej skutki i dopiero potem(jeśli nadal jest to możliwe) wykonujesz atak.

W zależności od szczęścia czekają Cię pozytywne bądź negatywne skutki jej podniesienia.

W czasie swojej tury możesz użyć tylko jednej Karty Chaosu.

Jeżeli wejdziesz na kilka pól “Karty Chaosu” w jednej turze bierzesz kartę tylko za pierwszym razem.
Jeśli za pomocą jakiś wydarzeń, umiejętności dowódcy lub innych okoliczności gracz wejdzie na pole “Karty Chaosu”
jednostką wroga wówczas efekty pola (pozytywne lub negatywne) wpływają na właściciela danej jednostki.

Dowódcy

Posiadają zdolności pasywne i aktywne
Umiejętności pasywne działają cały czas.

Przykład:

Kapitan Oczywisty przez cały czas trwania gry ma tańsze jednostki Artylerii o 2000.

Aby skorzystać z umiejętności Oczywistego i przejąć na turę wrogą jednostkę (2)
musisz mieć dwie zniszczone jednostki wroga na złomowisku

Każdej z umiejętności aktywnych możesz użyć tylko raz w grze albo nie używać ich wcale.

Do zwycięstwa całej gry potrzebujesz 10 żetonów zniszczonych jednostek,

zatem w sytuacji z obrazka brakuje Ci już 8.

Jeśli teraz skorzystasz z umiejętności Oczywistego,
będzie Cię to kosztować te dwa żetony wroga, które będziesz musiał mu oddać.

Pozwoli wrogowi to na rekrutację tych jednostek w przyszłości,
a ty będziesz musiał zebrać od nowa 10 żetonów do zwycięstwa.

Umiejętności aktywne bohaterów potrafią zmienić oblicze gry,
mają wielkie znaczenie strategiczne, ale ich użycie wiąże się ze wspomnianym kosztem.

Korzystaj z nich rozważnie i tylko, gdy to konieczne.

 

Przebieg gry

  1. Otrzymujesz 4000
  2. Kupujesz jednostki za zgromadzone środki albo odkładasz je na kolejne tury
    Opcjonalnie – używasz umiejęności aktywnej dowódcy
  3. Wykonujesz jeden ruch/atak dowolną ilością z posiadanych jednostek
    Opcjonalnie – wchodzisz na pola Kart chaosu
    Przejmujesz miasta
  4. Koniec tury następuje w momencie wykonania powyższych ruchów
    albo, gdy skończy się z góry ustalony czas na turę.
  5. Po zakończeniu tury, następuje czas na turę drugiego gracza.

Warunki zwycięstwa

Rozgrywka kończy się w momencie, gdy przynajmniej jeden z opisanych warunków zostanie spełniony

  • Jeden z graczy zbierze 10 zniszczonych jednostek wroga na złomowisku
  • Jeden z graczy zdobędzie wszystkie miasta na mapie
  • Jeden z graczy uniemożliwi przeciwnikowi rekrutację jednostek

“Bitwa o Polskę” to trzymająca w napięciu gra planszowa,

która powstała we współpracy z klubem miłośników gier planszowych K20.

Prace nad grą trwały ponad rok. W czasie dopracowywania zasad oprócz korzystaliśmy z doświadczenia ekipy K20 PUB – najlepszego pubu z grami planszowymi na Podkarpaciu. Setki godzin betatestów, dziesiątki testerów którzy od kilkunastu lat siedzą w świecie planszówek zaprocentowały świetną mechaniką zaimplementowaną w “Bitwie o Polskę”. Rozwiązania zastosowane w grze sprawiają, że rozgrywka jest łatwa do opanowania, jednocześnie daje szereg ciekawych rozwiązań osobom, które poświęcą naszemu tytułowi więcej czasu.

GRA JEST JUŻ DOSTĘPNA W PRZEDSPRZEDAŻY
DOSTAWA – MAJ 2018

Prace nad grą zostały zakończone, “Bitwa o Polskę” jest już w produkcji i zostanie wykonana z najlepszych dostępnych materiałów przez firmy wyspecjalizowane w produkcji gier planszowych.

Kupując grę w preorderze możesz liczyć na dodatkowe korzyści:

  • Darmową wysyłkę
  • Dostawę w pierwszej kolejności przed oficjalną premierą
  • Rozszerzoną edycję z wyjątkowymi gadżetami z gry